Myynti- ja Markkinointistrategia
Kun yrityksen tavoitteet on kirkastettu ja kasvustrategia hahmotettu muotoillaan yrityksen toiminnot vastaamaan tavoitteita.
Myynti- ja markkinointistrategia: Kenelle, Mitä, Miten
Segmentointi, segmentointi ja segmentointi. Riittävän tarkasti määriteltyinä ja pieninä siivuina. Minkä ongelman asiakkaallemme ratkaisemme? Mitä muita asioita asiakkaan haasteeseen liittyy – miten me niissä autamme? Mikä on oleellista asiakkaan mielestä? Mitä asiakas ajattelee seuraavaksi, mihin heidän prosessinsa vie seuraavaksi? Näihin kysymyksiin etsimme vastaukset joko tutkimuksen tai kokemuksen ja näkemyksen avulla.
Miten me erotumme, mitä me teemme toisin tai paremmin? Mitä lupaamme? Mikä on se punainen lanka, jota seuraamalla asiakkaamme uskovat meihin ja sanomaamme. Mikä on se kärkiviesti, jonka haluamme maailmalle kajauttaa. Ilman kirkasta näkemystä erottautumisesta ei voida luoda mielenkiintoista tarinaa – tarinaa, joka myy ja johon uskomme me ja johon asiakkaamme voidaan saada uskomaan.
Miten meidän tulee organisoitua, jotta myyntitilanne on asiakkaallemme helpoin ja paras mahdollinen? Miten poistamme kaupanteon esteet? Pysyen kuitenkin tehokkaina ja fokusoituneina.
Mitä markkinoinnin tulee saada aikaan – mitä ovia pitää aukoa, mistä liidejä tuodaan – miten brändiä rakennetaan? Miten digitalisoituminen vaikuttaa? Missä meidän pitää olla mukana?
Miten asetamme tavoitteet myynnissä ja markkinoinnissa? Mistä tiedämme tekevämme oikeita asioita – mitkä ovat ne suoritteet, joita voimme mitata – miten seuraamme tuloksia? Pelkkä liikevaihdon tai toteuman seuraaminen talousraportoinnin perusteella ei riitä.