Liiketoimintamallien haastaminen
Mikäs se olikaan se tyhmyyden määritelmä – tee asiat aivan samalla tavalla kuin viimeksi ja odota eri lopputulosta.
Hyvin usein jonkun tietyn toimialan sisällä olevat yritykset käyttäytyvät lähes identtisesti toisiinsa verrattuna. On syntynyt alan liiketoimintamalli, jota kopioidaan ja jonka mukaan ala toimii. Malli on oletettavasti aluksi ihan suhteellisen hyvä, kun sillä kerran tehdään kannattavaa liiketoimintaa, mutta aivan liian usein ala ajaa itsensä suohon keskinäisellä kilpailulla ja lopputulemana on pakon edessä tehtävät muutokset: konkurssit ja alan näivettyminen.
Miten liiketoimintamallia sitten tulisi muokata? Liiketoimintamallin muuttaminen ei ole yksinkertainen juttu. Se on suuri muutosprosessi, johon halua on vain harvalla. Se vaatii paljon tietoa ja taitoa, se vaatii rohkeutta ja kokeilunhalua. Mutta ei se nyt ihan mahdottoman vaikeaakaan ole.
Pääasia on pitää silmät auki ja kyseenalaistaa olemassa olevaa. Mitä muilla toimialoilla näkyy, mitä naapurimaassa tehdään toisin, miksi tuollainen yritys on voinut onnistua? Lähtökohta on sinällään yksinkertainen: Miten voimme palvella asiakaitamme paremmin? Siis poistaa heiltä ongelmia, säästää heidän rahaansa, turvata heidän toimintaansa, antaa heille uniikkia palvelua, nostaa heidän kannattavuuttaan, antaa heille aikaa muihin, tärkeämpiin tehtäviin?
Liiketoimintamallin muuttaminen ei tarvitse olla täysin radikaali irtiotto kaikesta vanhasta. Se voi olla myös uusien piirteiden, palveluiden, rahoitusmallin tms. tuomista uudella kulmalla toimintaan.